Offentlige akvarier

Anbefalte linker

Wallpaper

Forfattere

Søkemotor

Ornamental Aquarium Fish of India
India har gitt oss mange spennende akvariefisker, men det er alikevel et land som de færreste akvarister har noe bevisst forhold til. Man vet at det kommer mange spennende fisker fra Amazonas i Sør-Amerika og Malawi- og Tanganyika-sjøene i Afrika, men det er lett å glemme at India har bidratt med mange "uunnværlige" klassikere. Akvariefisker som praktbarbe, sebrafisk, kjempedanio, dverggurami, honninggurami, leppegurami og gul indisk cichlide er bare noen eksempler på fisk vi knapt kunne klart oss uten.

Dessuten har en del ytterst seriøse og ivrige fangstmenn og eksportører sørget for at utvalget av indiske arter i handelen har økt enormt i løpet av de siste 4-5 årene. Minst et hundretall spennende arter er nå regelmessig tilgjengelig som villfangst fra India - mange av dem ennå helt ukjente blant akvarister flest. Vanlige akvariebøker har sjelden eller aldri beskrivelser av indiske fisker (utover de tradisjonelle, gamle kjenningene) og selv i tidskrifter er det lite å hente. Derfor er Tekriwal og Rao's bok noe vi har ventet på lenge!

På de 144 sidene befinner det seg vel 50 sider med generell beskrivelse av Indias fiskefauna og en fotoplansje-del på 74 sider med 222 fargefotos og kortfattede symbolbaserte beskrivelser av aktuelle indiske akvariefisker. Her finnes delikate barber som Puntius denisoni og P. mahecola; regnbuefargede 'Hill Trouts' som Barilius bakeri og B. gatensis; hurtigsvømmende stimfisker som Danio dangila og Parluciosoma labiosa; spennende bunnlevende smerlinger som Travancoria elongata og Mesonoemacheilus triangularis; vakre maller som Gagata cenia, Hara jerdoni, Laguvia shawi og Sisor rhabdophorus; og mange, mange fler. De fleste av fiskene i boken har aldri tidligere blitt avbildet i farger, eller omtalt i akvarielitteraturen i det hele tatt.

Er så alt bare fryd og glede med denne boken? Dessverre; nei. Boken fyller utvilsomt et stort tomrom i akvariebokmarkedet, men de indiske fiskene hadde fortjent bedre.

Det viktigste ankepunktet går på forfatternes manglende forståelse for regelverket som styrer vitenskapelig navnsetting på fisk. I alt for mange tilfeller har Tekriwal og Rao benyttet navn som klart er ugyldige, eller til og med diktet opp egne navn som de synes passer bedre. Dette fører til forvirring og kan gjøre det svært vanskelig å benytte boken praktisk med mindre man kjøper sine fisk fra en forhandler som benytter samme bok (som f.eks. forfatternes eget firma, AquaDecor i Calcutta). Enhver akvarist som er interessert i å bruke korrekte navn på fisken vil være avhengig av å sjekke samtlige navn mot annen litteratur (f.eks. Jayaram's 'The Freshwater Fishes of the Indian Region').

Vi er heller ikke spesielt begeistret for metoden med å beskrive fiskenes krav ved hjelp av symboler. Det blir lett svært overfladisk og forenklet på grensen til det helt feilaktige. Vi forstår imidlertid at det ville vært vanskelig å få plass til mye mer detaljer om de enkelte arter innenfor bokens rammer og at man kan ha blitt tvunget til å bruke symboler for å få plass til alle artene som fortjente å illustreres.

Derfor er det også beklagelig at kvaliteten på fotomaterialet er såvidt dårlig som den har blitt. Kingdom Books (TFH) har spandert en fremragende papirkvalitet, men de fleste fotografiene er grovkornet og lett uskarpe, med dårlig kontrast og mindre god fargegjengivelse. Dette er en stor overraskelse ettersom vi kjenner fotokvaliteten fra fotografene J. A. Rao og S. Dutta fra andre sammenhenger, og da har vi generelt vært meget godt fornøyd. Det kan se ut som om fotoene til denne boken har blitt forstørret opp fra små papirkopier, slik at kvalieten har forsvunnet i reproduksjonsprosessen.

Vår konklusjon blir alikevel at dette er en bok som hører hjemme i biblioteket til alle akvarister som har noen som helst interesse for fisk fra det indiske subkontinentet. Her finner du de viktigste akvaristiske sjeldenhetene fra India, for aller første gang samlet mellom to permer. Selv om bildene ikke er veldig gode, gir de et rimelig brukbart inntrykk av hvordan fiskene ser ut. Teksten er ukomplisert, lettfordøyelig og noenlunde tilpasset alminnelige akvaristers behov.

'Ornamental Aquarium Fish of India'
Forfattere: Tekriwal, K. L. & A. A. Rao
Utgiver: Kingdom Books (TFH), England